RTV Stichtse Vecht

Uitbreiding mogelijkheden tot opladen vanaf eigen terrein laat nog even op zich wachten

De overheid stimuleert milieuvriendelijker rijden. Als onderdeel van dit streven moeten bijvoorbeeld alle nieuwe personenauto's die in 2030 op de markt komen 100% elektrisch zijn. Ook moet het aanbod aan openbare laadpunten tegen 2030 aanzienlijk worden verhoogd. Uitbreiding van de mogelijkheden van het opladen van elektrische voertuigen vanaf eigen terrein is dan wenselijk, zoals bijvoorbeeld een gemeentelijke proef met kabelgoten. In Stichtse Vecht zijn we echter nog niet zover en zet de gemeente voorlopig in op de uitbreiding van openbare laadpalen.

Uitbreiding openbare laadpalen

Gemeente Stichtse Vecht wil het aantal laadpalen in de gemeente uitbreiden: "Op dit moment plaatsen wij laadpalen zowel op basis van vraag als op basis van gegevens. Dat wil zeggen dat inwoners eerst zelf een aanvraag moeten doen, of dat wij zien dat het verbruik van een laadpaal zo hoog ligt (hoger dan 5000 kWh per jaar) dat uitbreiding nodig is. Er zijn dan geen kosten voor de gemeente; de laadpaal wordt geplaatst door de concessiehouder. In december 2021 heeft het college daarnaast 16 strategische locaties aangewezen. Op 11 van deze 16 locaties zijn of worden er laadvoorzieningen geplaatst, waarbij er een aanvraag voor een laadpaal aan vooraf is gegaan (waarbij er nog voor 1 locatie een verkeersbesluit in voorbereiding is). Omdat deze laadpalen na een aanvraag van een inwoner worden geplaatst, zijn er ook geen kosten voor deze plaatsingen gemaakt. De andere 5 locaties wachten op oplevering (parkeerplaats bij voormalig gemeentehuis Loenen), is aanvullend onderzoek nodig (Stinzenhal en Loswal), of is het parkeerterrein niet in beheer van de gemeente (parkeerterrein Plesmanlaan en Strandbad Maarsseveen)."

Uitbreiding mogelijkheden op eigen terrein

Het thuis opladen van een elektrische auto is verreweg het goedkoopst. Daarom zou uitbreiding op eigen terrein wenselijk zijn. Echter, niet elke bewoner beschikt over een eigen parkeerplaats. Daarom zetten tal van Nederlandse gemeenten in op de mogelijkheid om een kabelgoot aan te vragen. Hierbij wordt een kabel tussen de woning met laadmogelijkheid en een parkeerplaats op de openbare weg gelegd. Een kabel over een openbare stoep is gevaarlijk en daarom wordt een dergelijke oplossing als onwenselijk beschouwd.

In veel gemeenten worden al proeven ingesteld, maar Stichtse Vecht is nog niet zo ver. Gemeente Stichtse Vecht in een reactie: "Na onderzoek is gebleken dat er geen aanpassing van de APV nodig is. Op dit moment zijn we nog bezig met het verder uitwerken van plannen voor mogelijkheden tot opladen op eigen terrein. Hierover is dus vooralsnog niets concreets te zeggen."