RTV Stichtse Vecht

Koningsdag: open brief burgemeester Ap Reinders

Vanwege Koningsdag 2021 heeft burgemeester Reinders een open brief gemaakt voor alle inwoners en organisaties in Stichtse Vecht.

Beste inwoners van Stichtse Vecht,

In onze gemeente Stichtse Vecht is het op Koningsdag altijd gezellig en druk. Met allerlei activiteiten in alle dorpen en wijken, voor jong en oud. Maar ook dit jaar, voor het tweede jaar op rij, is er door de coronapandemie een streep getrokken door de geplande oranjeactiviteiten. Geen rommelmarkten, geen vuurwerk of optredens.

Voor alle besturen en vrijwilligers van onze Oranjeverenigingen in onze gemeente valt dat zwaar. Zij doen er altijd alles aan om de viering van Koningsdag voor iedereen gezellig en feestelijk te laten verlopen. Ook het gemeentebestuur en ik als burgemeester hadden ons er op verheugd om de Koningsdagactiviteiten te bezoeken en te beleven.

Gelukkig vinden we als samenleving ondertussen stap voor stap een weg uit de coronacrisis. Steeds meer mensen worden gevaccineerd, onder meer in de vaccinatielocatie in Breukelen. Omdat het kabinet verwacht dat het aantal nieuwe opnames in ziekenhuizen gaat afnemen, wordt een eerste voorzichtige stap gezet, weg van de ‘lockdown’.

Vanaf woensdag 28 april verandert een aantal maatregelen. Zo mag je dan maximaal 2 mensen per dag ontvangen, vervalt de avondklok om 04:30 uur en mogen winkels weer klanten ontvangen zonder winkelafspraak.

Op de verjaardag van onze Koning op dinsdag 27 april moeten we het dus nog kleinschalig en digitaal aanpakken. Een programma dat past binnen alle dan nog geldende coronamaatregelen. En het is onze Oranjeverenigingen en vrijwilligers gelukt om binnen de geldende maatregelen een aantal feestelijke coronaproof activiteiten te organiseren!

Zo rijdt er in Breukelen bijvoorbeeld een jeep met aanhangwagen door het dorp die de mensen verrast. De rondrit is live te volgen op Facebook. In Nieuwer Ter Aa en Vreeland is er een puzzeltocht. Ook zal er in Vreeland muziek klinken in de straten. In Nigtevecht is er onder meer een prijs voor het mooist versierde oranje huis. In Maarssenbroek worden oranje tompouces rondgebracht. En in Maarssen-Dorp, Breukelen en Tienhoven kan je een bloemetje aanvragen voor iemand die dat ècht verdient.

We gaan er vanuit dat in veel straten en buurten de vlag en wimpel vrolijk wapperen! Want Koningsdag is bij uitstek de dag van saamhorigheid, het thema van dit jaar. Dus: zing het Wilhelmus, kijk op tv naar het bezoek van de Koninklijke familie aan Eindhoven, toost op de verjaardag van onze Koning, doe mee aan een onlineactiviteit of doe iets leuks voor een ander.

Laten we ook dit jaar van onze nationale feestdag weer een gezellige, vrolijke en feestelijke dag maken. Ondanks de coronamaatregelen. Ik heb er alle vertrouwen in dat ons dat ook dit jaar weer gaat lukken.

Ap Reinders,
burgemeester gemeente Stichtse Vecht